22,2. Maritime friluftsaktivitetER

Beskrivelse

Naturen er sund - vandet er tiltrækkende og det er spændende, at tage på opdagelse i det maritime miljø.

Tag med natur- og friluftsvejlederen på vandet, og få en unik naturoplevelse i vores gode og forskellige fartøjer, og som kan foregå på: Å, Sø, Odde, Fjord og Hav - alt efter målgruppen, fartøjstype, tilladelser, vejret og forsvarlighed/ sikkerhed.

Vi følger Søfartsstyrelsens retningslinjer og har de gældende certifikater og forsikringsforhold på plads. 

Aktiviteter

Vi kan tage på vandet i følgende fartøjER:

  • Ribbåd/ havgummibåd med påhængsmotor, 100 HK. (op til 8 passagere pr. sejlads)

  • Sit on top kajakker (12+12 stk., og 1 person pr. fartøj, 2 typer)
  • Kanoer (8 stk., og 3-4 personer i hver kano. læs herom i aktivitetsbeskrivelsen: "kano")
  • Vandscooter: water safety ved maritime aktiviteter, og/ eller; redningsøvelser med eleverne på og i vandet (sikkerheds- og følgefartøj - ikke passager sejlads)

Afhængig af friluftskoncept og valg af fartøjstype(r), så kunne et program se sådan ud:

  • Velkommen; hvem er jeg, og hvad skal vi lave i dag, og hvad er formålssætningen for dagens aktivitetm. m
  • (evt. etablering af base til bagage m. m)
  • (evt. omklædning eller påklædning, samt toiletforhold)
  • Fartøjskendskab
  • Løfte- og roteknik på de padlende/ roende fartøjer- eller forhold på ribbåd
  • Maritime aktiviteter/ læring af roteknik
  • Natur- og naturkulturformidling: fx. se sæler, opleve færgeoverfarten ved Neesund og Doveroddehavn fra en søside m. m 
  • "hvad er godt sømandsskab" og adfærd, og bekendtgørelser på vandet, samt indsigt i bådførervirke
  • Sikkerhed og forsvarlighed
  • Social dynamik, samarbejde, maritime oplevelser, motion, sundhed m. m
  • Redningsøvelser i forlængelse af fartøjsforløb. Her bruges vores water safety vandscooter til div. redningsøvelser.
Forberedelse

Det er altid godt, at forberede eleverne på, hvad dagens praktise indhold er, og formålssætningen for aktiviteten

I kan fx drøfte:

  • Hvad er jeres forventninger for dagen/ hvad skal I opleve og lære på vandet? (natur- og naturkultur formidling, og maritim aktivitet)
  • Er der nogle, der er bange/ bekymret for at komme på vandet?
  • Hvad er socialdynamik og en god kammerat?
  • Hvad er god kommunikation?
  • Hvad er tillid?
  • Hvad kan gøre dig ked af det eller bange?
  • etc

Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.

Vigtigt: Eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, samt er mætte og veludhvilet

...Det er altid køligere på vandet... så, Husk beklædning, der kan holde jer varme og tørre eller medbring gerne skiftetøj

Beklædning afhænger af fartøjstype, aktivitetsvalg, fysisk- og psykiskformåenhed og vejret etc

Vi har våddragter, vådstøvler, rojakker, rednings- og svømmeveste.

Anbefaling til påklædning til diverse fartøjstyper ved friluftsaktivitet - kan ses i vedhæftede dokument i; Undervisnings Materialer

Efterbehandling

I kan efter arrangementet lave div. skriftlige og/ eller mundtlige skoleopgaver - eller jeres erfaringer kan bruges ved italesættelse ved diskussioner/ situationer/ eksempler etc

Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som han skal bruge ifm. sin årsrapport.

Disse skriftlige feedbacks er med til at argumentere for, at der stadig tilbydes friluftsaktiviteter fra Natur- og friluftsvejledningen i fremtiden - hvis der kan dokumenteres behov og effekt med disse friluftsaktiviteter. 

Formål

Maritim friluftsaktivitet er et pædagogisk naturformidlingsforløb og lærende friluftsaktivitet, som er en blanding af: trivselsdag, personlig- og klasse udviklingsforløb og maritim "håndværk", hvor vi skal opleve den "omliggende verden" fra en søside.

 Med friluftsaktiviteten har vi overordnede fokus på:

  • Friluftsaktivitet
  • Naturformidling- og dannelse
  • Samarbejde/ social dynamik 
  • Sundhed og velvære
  • Håndværksmæssige færdigheder
  • Motion/ bevægelse
  • Ergonomi
  • Maritime færdigheder og sikkerhed
  •  "godt sømandsskab"/ etisk og moralsk adfærd

Vi vil opleve flora & fauna og landskabet m. m fra en søside, samt I bliver undervist i maritim praksis, som mange ikke har oplevet eller kendskab til.

Formålssætningen er at få lavet nogle interaktioner imellem eleverne, og dermed opnå en social forståelse og dynamik i et pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet.

Aktiviteterne er virkemidlet til at skabe gode relationer mellem eleverne og dermed et fælles tredje gennem unik maritim naturoplevelse- og aktivitet, og maritim håndværk - som forventet vil give en vigtig fællesoplevelse, som vil styrke og fremme klassens fremadrettet virke og trivsel, samt adspredelse fra en fortravlede hverdag.

Forløbet vil give jer lærere/ pædagoger mulighed for, at være observatører, og dermed kunne ”trække sig 10 skridt tilbage”, og observerer på eleverne i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under udfordringerne. Dette vil yderlig give inspiration til egen didaktik og undervisningsmetoder.

Der arbejdes ud fra grundkonceptet: Pædagogisk naturvejledning og lærende friluftsaktivitet – med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldighed og social dynamik

Der vil være mulighed for at evaluere/ give feedbacks, på hvad der skete og blev oplevet i forløbet.

Sted

Vi afholder maritime friluftsaktiviteter i Nordvestjylland på: Å, Sø, Odde, Fjord og Hav - afhængig af koncept og fartøjstype.

Det kan være på Doverodde Købmandsgård og andet sted i Nordvestjylland - mulighederne er mange, og hvert område tilbyder noget specielt og giver forskellige muligheder.

Lad os drøfte mulighederne.

Undervisningsmateriale
Tilmelding

Kontakt natur- og friluftsvejlederen - så, forløbet bliver forventningsafstemt ift. jeres ønsker og behov, og hvad der er muligt, samt forsvarlighed og sikkerhed.

Tlf.nr. 21612421