26. Adventure event for årgange eller afd.

Beskrivelse

Adventure event - er et koncept til større antal deltagende fx: årgange eller afdelinger, som vil have en anden form for aktivitet - fx et anderledes "skolernes motionsløbs" eller andet. hvad har I af ønsker og ideer? 

Lad Natur- og friluftsvejlederen være jeres idegenerator for en anderledes aktivitetsdag i naturen, hvor vi i fællesskab for dette planlagt og afviklet udfra jeres ønsker og behov.

Eventen kan være en blanding af: motion, naturformidling, teambuilding, naturpleje, adventure race etc - I er med til at "skrædder sy" konceptet efter jeres ønsker og behov - så, naturen bliver en intergreret del af friluftsaktiviteten. Altså: edutainment. (education+entertainment)

Det kan fx være: naturspørgsmål og/ eller opgave(r) - før man må fortsætte eller point.

Det kan være røre ved vores levende slange, spise myrer, tænde ild på primitiv måde og evt. brænde en snor over, vand- og/ eller passagerace, båre race, "forplejningsopgave" etc – aktivitetsmulighederne er mange!

Naturen skal involveres, så den ikke bare blive en kulisse – men, med naturindsigt- og forståelse, og naturdannelse, håndværksfærdigheder og i et sportslig og militant islæt og værdikoncept.

Du/ I er meget velkomne med aktivitets ideer til konceptet.

Det forventes, at I er deltagende i konceptsammensætning, forberedelsen, i en vis grad i opstillingen og nedbrydningen, samt med ansvarsopgaver på aktivitesposterne.

Grej og erfaring:

Vi har det meste af grejet, og har lidt økonomi til videreudvikling af dette koncept.

Vi har de fornødende kompetencer, erfaring og certifikater og lign., der er påkrævet hertil - så I bliver ikke sat i ukomfortable- og uforsvarlige situationer, når vi sammen afvikler aktiviteten.

Aktiviteter

Konceptet bliver skræddersyet efter jeres ønsker og behov, og hvad vi har af muligheder, samt formålssætning, sikkerhed og fokus på personlige succesoplevelser.

Aktiviteterne kan sammensættes efter målgrupperne, grej og faciliteter/ natur fokus – til den ønskede konceptsammensætning.

Aktiviteterne kan foregå i et aktivitetsmix; på land, til lands, og i luften – her er det ”kun” fantasien, sikkerheden, og evt økonomien, der sætter grænserne.

Hvordan vil friluftsaktiviteten foregå:

Overordnet set, er der et startsted og rute, hvor de aktuelle og forskellige opgaver er placeret, samt slutsted, hvor der fx kan være forplejning og/ eller ventetidsaktivitet, hvis der ventes på fx bus.

Holdet/ klassen følges hele tiden sammen under turen, og måske med en "skygge person" (lærer/ pædagog eller en fra forældrerådet), som kan støtte og vejlede, hvis det skulle være nødvendigt.

Vejlederen viser banen, opgaverne og kravene til racet (krav, vilkår og kriterier)

Denne person er også support/ dommer og tidstager, samt vi har opstillet banen forinden og nedbryder til slut.

Her et oprids af div. friluftsaktiviteter, der evt. kunne indgå i arrangementet:

  • Bålaktiviteter/ shelterplads og bålhytte
  • Rebklatring i træ eller lign. til fx klokke
  • Tovbro over vand eller grøft
  • ”Mohoawk bane” (low robe bane med evt. opgaver.
  • Svinge sig over vand/ grøft – enten med tov eller ”sving system” eller ”stang spring” etc
  • Balanceplanke over vand/ grøft
  • Bære ”Maren” eller ”Mary” (træstolpe) igennem forhindringer, og ”over og under” (a la’ MTH Ligahåndbold forløb)
  • Flydebroen: løb ud til opgave og tilbage ELLER hoppe i vandet med fx med ”Mary”, som skal vades ind på land igen etc
  • Spise myrer, melorme etc - eller andet grænseoverskridende – men, med et naturformidlende perspektiv
  • Kontakt til obejkt fx en klokke med ”menneske pyramide”/ fælles hjælp
  • Bueskydning: ramme objekt før videre forløb – evt. med strafferunde (”belønningstur”/ ”gave”!)
  • Kano eller sit on top kajak: runde flydebroen eller objekt 
  • ”Æde dolk”: naturformidling med vores håndtamme kornsnog, som vil ligger i faunaboks.
  • Balancer på genstand – fx én af de blå tømmerflådetønder eller alle i temaet skal stå op i en kano i fx 10-20 sek.!
  • ”Dyst med dyrerne”: trække kilo på vægtmåleren
  • Truck dækkene”: trække truckdækkene rundt om fx egetræet eller p-plads etc (ligesom MTH Ligahåndbold)
  • ”Bind en råbåndsknob med tovværk” (der er en model til hjælp)
  • Kunst: fx landart (stable sten til bestemt opgave) eller andet? evt. samspil med SMK Thy
  • ”Fæld et træ”: med økser, fæld et lille vildskudstræ, som efterfølgende kan bruges til raft ifm. tømmerflådebyg- og sejlads
  • Krybe-kravle aktiviteter - fx: kravl under stor presenning etc
  • Div. samarbejdsaktiviteter:
    • ”Balanceplade”: plade med flaske på midten og 4 liner i hjørnerne, og denne skal hejses uden, at flasken falder af
    • ”Minefelt”
    • ”Fokusbold”
    • ”Røret”
    • Blinde aktivitet eller, hvor blindhed indgår?
    • ”Biltrækning”
    • ”Find 4 liter” (omhælde med 3 og 5 liters kar – til 4 liter)
    • etc.
Forberedelse

Det er altid godt, at forberede eleverne på, hvad dagens event er for noget, og formålssætning for dagens aktivitetsdag

Derudover kan I fx drøfte:

  • Hvad er et godt samarbejde...
  • Hvad skal der til, for - at der kan være et godt samarbejde...
  • Hvordan kan den enkelte bidrage til det gode samarbejde...
  • Hvad resultat vil I gerne opnå - hvad er jeres plan for udbyttet af arrangementet...
  • Hvad er socialdynamik og en god kammerat...
  • Hvad er god kommunikation/ sorber tale...
  • Hvad er tillid og tryghed..
  • Naturdannelse 
  • Hvad kan gøre dig ked af det...
  • Kort&kompas færdigheder (finde vej i naturen)
  • etc

Der kan ydes forberedelsesstøtte inden aktivitetsforløbet, hvis dette skulle være aktuelt.

Vigtigt, at eleverne er godt påklædte efter årstiden og friluftsaktiviteten, og I er mætte og veludhvilet, samt beklædning, der må blive slidt og beskidt.

Foruden, at vi gerne vil have aktivitets ideer fra jer - så, er det vigtigt, at vi forinden får konceptet forventningsafstemt ift. jeres ønsker og behov, og ikke mindst målgruppen.

(er der særlige hensyn der skal tages til fx elever, facilitet etc. Hvad "tænder" de deltagende bedst? - etc)

Efterbehandling

Natur- og friluftsvejlederen vil MEGET gerne have en skriftlig tilbagemelding efter forløbet, som denne må bruge ifm. årsrapport.

Dette er med til, at understøtte værdien af Natur- og friluftsvejledningen i Thisted Kommune, så vi fortsat kan tilbyde natur- og friluftsaktiviteter i fremtiden - grundet denne dokumentation af behov og effekt ved disse friluftsaktiviteter.

Formål

 

Hvad kan dette koncept.

  • Vi kan have en hel skole årgang eller en hel afdeling på natur- og friluftsaktivitet i naturen på en gang.
  • Gode naturoplevelser og natur kendskab- og indsigt, samt naturhåndværksfærdigheder - i et "sportslig lærings rigt miljø og lidt militant værdikoncept"
  • Mental sundhed og velvære
  • Socialisering og personlig udvikling – gennem interaktioner og relationer i et natur- og fysisk læringsmiljø
  • Motion og bevægelse/ fysisk sundhed: puls, kredsløb, brug af "ny opdagede" muskelgrupper, og fysisk- og psykisk styrkelse  (fx sener, balanceevne, smidighed etc)
  • "Prøve noget andet": De deltagende prøver noget nyt sammen, og på en involverende måde, hvor eleverne/ I voksne evt. forinden kan være med til, at udvikle aktiviteter og hermed konceptsammensætningen
  • Naturdannelse
  • Understøtte: De 17 verdensmål
  • Giv jer og os mulighed for synliggørelse og innovation i et tværfagligt samarbejde
Sted

Eventen kan både forgå på Doverodde Købmandsgård eller i en af os udvalgt og kendte plantager i Thy. Dette afhænig af koncept og antal, samt muligheder.

Lad os drøfte mulighederne.

Undervisningsmateriale
Tilmelding

Skriv eller endnu bedre ring, så vi kan få drøftet mulighederne - så vi bagefter kan fået lavet et skræddersyet event til jer, så arrangenemtet bliver forventningsafstemt og formålssat efter jeres ønsker og behov, som vil give eleverne en speciel fælles naturoplevelse.

Tlf.nr. 21612421